HTML

Ördögfi esetei a Sátánnal

Minden ami napközben kiborít

Friss topikok

Címkék

Archívum

Lux víztisztító rezgőpumpa javítása

2012.02.29. 23:05 Ördögfi

Írásomnak nem az a célja, hogy a Lux céget lejárassam, egyszerűen a velem megtörtént esetet és annak megoldását írom le.

 Annak idején azért döntöttünk a Lux víztisztító mellett, mert a víz természetes összetételét csak módosítja, nem pedig újraépíti a ByPass szelep segítségével. A másik tisztítók 0-ás vizet állítanak elő és utána az adalék anyagokkal építik újra az összetételét, nem tudhatjuk, mit keverünk bele. A Lux esetében viszont a már előszűrt víz segítségével állítjuk be a megfelelő értéket, ami szintén aggodalomra adhat okot a tisztaság tekintetében.  Ezek már rajtunk kívül álló dolgok, amibe nem érdemes belemélyedni, a lényeg a végeredmény, hogy tisztább vizet igyunk, mint ami a csapból folyik vagy legalábbis azt hisszük.

5 éve használtuk a készüléket, amikor valahogy „elapadt” a vízhozam.  A csap elzárása után tovább dolgozott a szivattyú. A főcsap teljesen kinyitva, mégsem folyik rendesen a víz. Minden évben rendszeresen cseréltettük a szűrőket, egy vagon pénzért (30.000 Ft/év), abban a reményben, hogy meghibásodás esetén garanciában javítanak. Kihívtam a szervizt. Természetesen roppant elfoglalt emberekről volt szó, akik egy hét múlva vállalták csak a javítást. Mást nem tehettem, kivártam, addig ittuk a csapvizet, végül is előtte x évtizedig azon éltünk….

Mint a messiás úgy érkezett a mester. Állított, hümmögött, motyogott, vakarózott, komoly arcokat vágott, de érdemben csak kézrátéttel akart gyógyítani. Nem bontott csövet, hogy ellenőrizze az átfolyást, tulajdonképpen nem csinált semmit, csak levette a fedelet és nézte, kapcsolgatta majd közölte a diagnózist:  a pumpa meghalt, bemelegedés után nem  szállít elegendő vizet. Mindketten láttuk, hogy hidegen se, de valamire kellett fogni a meghibásodást….. Az alkatrész neve helyesen pumpa, mivel ez a vizet átpumpálja az ozmózis szűrőn.

Kész, gyász, összeomlás, még jobban mint Én. Majdnem könnyek között közölte az árát is: 60.000Ft. DE! A másik egy henger pumpa lesz és az már örök élet plusz 100 év. Illetve…. van egy alternatív megoldás is, ha veszünk egy új gépet, akkor 100.000 Ft-ért ezt beszámítják.

Hurrrááááá! Örültem és a fenekem vertem a földhöz, hogy egy nyomorult vízpumpa miatt kicserélhetem a víztisztítómat vadonatújra, vagy irreálisan magas árért kapunk egy újat…..

Valamiféle műszaki ismeretekkel rendelkezve, egyből leszűrtem a lényeget, hogy ezt egy háziasszonynak vagy szegény nyugdíjas néninek beadva, egyből a havi csirke far-hát adagokat számolják, hogy ki tudják gazdálkodni a költségvetésből a nyomorult pumpa árát úgy, hogy nem halnak éhen. Közben a Lux cég zsírosra keresi ezen magát.

Na…de…. MESTER!!!!! A garancia??????? Ja….az erre nem vonatkozik, hiszen ez nagyon drága alkatrész, meg különben se a szűrőcsere folyamodványa. A fittingek törése, az benne van, vagy az esetleges szűrő hiba, aminek a valószínűsége szinte 0000.

A Lux az egy luxus márka, és akinek ilyen van, annak legyen pénze a javításra is!

Én is hümmögtem és békében elváltunk………

Micsodaaaaaaa????? A garancia,  az nincs!!! Akkor, szinte a semmire fizettem ki az évek alatt közel a felét a víztisztítónak???  Jó….valamennyibe a szűrők belekerültek, meg a rezsi, ÁFA, nőtanács és egyéb költségek. Ok…… de nem annyi amennyit kértek!!!!

Mint említettem a műszaki vénám és képzettségem miatt először utána néztem a szakirodalomban ennek a szerkezetnek. Ez főként a NET-en található tartalmak alapos áttanulmányozásából állt. Meg kell mondanom, elég szegényes a leírása, de ami van az lényegre törő, és a szétszedett készülék előtt tanulmányozva, könnyen megérthető a működése.

Amikor az elméleti önképzésemmel végeztem, jöhetett a gyakorlati rész. Ezt szeretném leírni a következő sorokban.

A fittingek (csatlakozók) oldásának módja:  

A piros biztosító gyűrűket kipattintjuk és a cső felöli részt benyomjuk, közben a csövet kifelé húzzuk.  Benyomáskor  oldanak a belső karmantyúk, ezért a cső eltávolítható belőle. Visszaszereléskor fordítva tesszük ezt, és ne felejtsük a piros biztosító gyűrűt visszapattintani!

Hangsúlyozom, a készülékben 220V hálózati feszültség működteti a szelepeket és egyéb elektromos alkatrészeket, ráadásul vizes környezetben, ezért nagyon fontos az érintésvédelmi szabályok betartása!!!

Először ahogy felvezette a Mester a szivattyú árát, azok hallatán komoly kétségem támadt a hiba valós helyét illetően. Ezért elindultam a kályhától, vagyis ahol csatlakozik a víz a készülékbe. Ott található egy mágnes szelep. Ugyanolyan, mint a mosógépekben. A részleges nyitása eredményezhet vízelapadást. A fittingeket kikötöttem csatlakozókat lehúztam és a víz bekötése után adtam rá 220V-ot. Működött rendesen.

Ezután a szűrők átfolyását ellenőriztem a csövek megbontásával. Végül eljutottam a pumpához, amiből működés közben csak fröcsögött a víz. A Mesternek igaza volt, valóban a pumpával lesz a gond, de nem a melegedés miatt az biztos, mert akkor forró lenne és az pedig teljesen üzem meleg állapotú volt, hosszabb működés után is.

A csatlakozók- és a rögzítők megbontása után kezemben tartottam egy Olasz gyártmányú iker rezgő pumpát.

A szétszerelés adja magát a 8 db összehúzó csavar oldásával kezdve. A csavarok nagyon meg vannak húzva, ezért egy jó minőségű kereszt csavarhúzóra van szükség, ezután széthúzható a szerkezet. Először csak az egyik felét szedtem szét. Természetesen egyből ugrott egy rugó , de szerencsére megtaláltam.

Elkezdtem tanulmányozni a belsejét. Az egyből látható, hogy a megtervezése komoly mérnöki teljesítmény volt. 

Egy elektro mágnes belsejébe épített pumpáról van szó, minden egy csőbe beletervezve. Egyből látható volt, hogy egy  gumi gyűrű elmállott. Először valami karmantyúnak gondoltam, de később kiderült, hogy funkcióját tekintve csak egy ütköző.  Ez szerintem szinte mindegyik pumpában elhasználódott állapotban van.

A működés  részleteibe nem mennék bele, mert látni kell, felesleges szót fecsérelni rá.  Ami lényeges, az a tömítő gyűrűk állapota és található benne egy kis méretű szimmering is. A biztos tömítés és a megfelelő vízszállítás elengedhetetlen eszközei. Mivel nem volt egyértelmű bizonyíték és látható jele a vízszállítás megszűnésének, ezért kicseréltem mindkét oldalon a gumigyűrűket és a két szimmeringet is. Arra gondoltam, hogy esetleg valahol a tömítetlenség folytán mehet el a nyomás.

 

Ahol a  szükséges dolgokat beszereztem :

Seal Ring Tömítésgyártó Kft.  Budapest 1162 Marcell u. 15.

 

Ezután összeszereltem és következett a próba. A hangja szebb lett, de víz még mindig nem folyt át rajta. Akkor viszont nem a tömítetlenség a hiba oka, hanem valami elzárja a víz útját gondoltam és a következő szétszerelés alkalmával ebbe az irányba keresgéltem.

 wp_20151003_12_52_38_pro.jpg

 

Szétszerelt belépő oldali szelepek

 

A vizsgálat során megtaláltam a visszafolyás gátló szelepeket eldugva a ki- illetve belépő csatlakozások előtt.  Hamarosan a hiba forrására is ráakadtam. Ezek egyszerű golyós szelepek rugóval megtámasztva. Még akár a szánkkal megfújva is működtethetjük őket. A belépő oldalon nem akart egyik sem működni. Ezt a képen látható helyen leltem meg. Az összefogató csavarok egyikét a lezáró fedélbe beledugva és óvatosan oldalra feszítve kipattintható a helyéről és a rugó alatt ott a golyó. Figyeljünk arra, hogy a rugó melyik oldalával van berakva, mert összeszereléskor nem mindegy!

 wp_20151003_12_52_02_pro.jpg

 

A szelep fedél kipattintása

 wp_20151003_12_52_24_pro.jpg

 

A kiszerelt szelep

 

A gondok fő forrása a golyók beragadása volt a szelepülések lyukaiba. Mindkettő egyszerre. Ezért a víz nem tudott megfelelő mennyiségben bejutni a pumpa belsejébe, így nem volt mit nyomni. A golyók kipiszkálása sem volt egyszerű feladat, mert nagyon beszorultak. A cső helyén csavarhúzóval benyúlva lehetett kipattintani őket.

A működés erős mágneses térben történik, ezért nem készülhet semmi olyan anyagból, amit vonz a mágnes. Éppen ezért a golyók is műanyagból készültek. Az átmérőjük 4,5mm és 4,6mm volt. Feltételezésem szerint a használat közben mozognak és elkophattak, és ezért az átmérőjük lecsökkent, majd beszorultak a szelepfészekbe. Az 5mm-es cseredarabot megfelelőnek találtam, csak a beszerzésükkel volt gondom. Kereskedelmi forgalomban műanyagból készült, megfelelő keménységű 5mm-es golyót nem lehet bármelyik üzletben vásárolni.

Kb. két hét keresgélés után ráakadtam a megfelelő partnerre Kőbányán, ahol  50Ft/darab áron tudtam megvenni a golyókat:

 

BEARINGS Kereskedelmi Kft.

Budapest 1105 Gergely u. 3-9.

 

Az új méretű golyókkal összeszereltem és ismét kipróbáltam. A végeredmény egy tökéletesen működő vízpumpa lett.  Minden csövet és alkatrészt a helyére tettem és utána csak a beállítás maradt. Ehhez egy TDS mérőre van szükségünk. Azt már előbb megrendeltem  egy NET-es áruházból, és tudtam, hogy 17-20 között kell lennie az értékének. A ByPass szelep állításával ezt az értéket könnyedén hozta a gép. A víz íze sem hagyott kívánnivalót maga után. Egyszóval tökéletes lett a végeredmény.

 

Összegzés

 

Látható a fenti írásból, hogy egy filléres alkatrész lehetetlenné teheti az egész gép működését. Kis hozzáértéssel és minimális szerszám felszereltséggel a fenti leírás alapján bárki orvosolhatja a problémát, nem kell érte több tízezer forintot fizetni. A beállításhoz használatos TDS mérő filléres cikk, ha az Interneten rendeljük meg.

Ezek után nem kétséges, hogy a szerviz szolgáltatásait csak a legszükségesebb esetben fogom igénybe venni. A víztisztító kb. 2 hónapja kifogástalanul működik és naponta ontja magából az egészséges, tiszta ivóvizet.

Tájékoztatásként megjegyezném, hogy minden szűrőt, fittinget, csövet és az említett henger pumpát meg lehet rendelni a Net-en a külföldi oldalakról ( Ro pump, Ro fittings, Ro tube, Ro filter ) a szerviz árainak a feléért. A vásárolható pumpa 24V-os és a hozzátartozó transzformátorral kb. 25.000Ft-ba kerül postázással együtt.

Akinek még elvétve a régi típusú kék aktív szenes szűrője van, azt is szét lehet csavarni. Alapos kimosás után a kereskedelemben kapható ezüstözött aktív szén granulátummal újra tölthető.

Amíg javítható a rezgő pumpa, szerintem felesleges bárkinek lecserélnie. A tekercs meghibásodása esetén viszont elengedhetetlen a csere, de az egy műanyagba öntött darab, így kevés a meghibásodás esélye. Az érzékelő visszacsapó szelepekkel szintén ugyanez a helyzet.

Remélem sokaknak tudtam segíteni ezen írásommal vagy legalább tájékoztatást adni, ne verjék magukat feleslegesen komoly kiadásokba!

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordogfi.blog.hu/api/trackback/id/tr334227598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása